A Juristic and Legal Analysis of the Necessity and Methods for "Compensation of Moral Damages"

Document Type : Original Article

Author

Ph.D. Graduate in Criminal Law and Criminology, Head of the Research Institute for Islamic Law and Judiciary Studies, Judiciary Research Institute

Abstract

Moral damage refers to any type of harm inflicted upon an individual that does not directly possess a financial aspect, including damage to one's spirit (psyche), reputation, feelings, and emotions, or any damage affecting the person and their personality itself. Based on fundamental Islamic legal principles and rules such as “La Zarar” (no harm) and “Nafy-e Osr-o Haraj” (negation of hardship), the infliction of any harm upon individuals, whether material or moral, is generally prohibited, and all losses must be compensated.
While the compensation for material losses is easily accomplished by restoring the prior condition, in the case of moral injuries suffered by individuals, restoration of the previous state is not always possible. Consequently, the method for compensating moral damages differs because assessing the extent of the harm presents certain difficulties. Furthermore, the sheer scope and variety of moral damages necessitate that each category requires its own suitable method of compensation.
In Islamic Jurisprudence (Fiqh), there is no single, recognized method for compensating moral damages. However, the conventional methods accepted in common and statutory law are justifiable within Fiqh, given that methods of moral damage compensation are relative matters and the approval, through silence and lack of prohibition by the Lawgiver (Shari'a), is ascertainable.
In Iran's legal system, despite explicit references to moral damages in various laws, many courts still refrain from issuing judgments for their compensation in practice. It can be argued that accepting both financial compensation and various non-financial remedies to repair moral injury—such as restoring the injured party to the status quo ante through means like publishing notices in newspapers, compelling a formal apology, referring the injured party to doctors or psychiatrists, and other methods—is justifiable in Islamic Jurisprudence. This article, using a descriptive-analytical approach and relying on library resources, analyzes and examines these various methods.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
1- الزبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج 6، بیروت: دار الهدایه، 1414ق
2- العوجی، مصطفی، القانون المدنی، ج2، بیروت: منشورات الحلبی الحقوقیه، 1995م
3- النائینی، محمد حسین، منیه المطالب فی شرح المکاسب، موسی بن محمد النجفی الخوانساری (تقریرات)، قم: موسسه النشر الاسلامی، 1421ق
 4- آخوندی، محمود، آیین دادرسی کیفری، ج1، چ2، تهران: جهاد دانشگاهی، 1395ش
5- بجنوردی، حسن، القواعد الفقهیه، ج1، چ2، قم: انتشارات اسماعیلیان، 1410ق
6- پروین، فرهاد، خسارت معنوی در حقوق ایران، تهران : نشر ققنوس، 1380ش
7- جعفری لنگرودی، محمد حسن، ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش، 1368ش
8- حرّ عاملی، محمد‌بن‌حسن؛ وسائل‌الشیعة، ج25 و 28 و 29، قم: مؤسسه آل‌البیت، 1409ق
9- خراسانی، محمدکاظم (آخوند)، کفایه الاصول، قم: موسسه نشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین، 1414ق
10- خمینی، سید روح الله، بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر، چ 2، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1414ق
11- خمینی، سیدروح  الله، الرسائل، ج1، چ2، قم: اسماعیلیان، 1410ق      
12- سبزواری، سید عبدالاعلی، مهذب الاحکام، ج29، چ4، قم: دفتر آیت الله سبزواری
13- سلطانی نژاد، هدایت الله، مسئولیت مدنی خسارت معنوی، چ1، تهران: انتشارات نور الثقلین، 1380ش
14- سلطانی‌نژاد، هدایت اله، بررسی تطبیقی خسارت معنوی، نشر میزان، سال چاپ: 1394
15- شهید اول، محمد بن مکی، اللمعه الدمشقیه، قم: منشورات دارالفکر، 1411ق
16- صدوق، محمد بن علی بن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج3، بیروت-لبنان: دار الاضواء، 1413ق
17- طباطبایی، سیدمحمدحسین؛ المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 19، چ5، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه، 1374ش
18- طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ج 4، قم: موسسه النشر الاسلامی، 1420ق
19- طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج10، چ4، تهران: نشر دارالکتب الاسلامیه، 1365ق
20- فاضل تونی، عبدالله بن محمد، الوافیه فی اصول الفقه، به تحقیق محمدحسن رضوی کشمیری، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1412ق
21- فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، ج4، بیروت: الاعلمی، 1410ق
22- فیض، علیرضا، عرف عقلا، تهران: نشریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، 1384ش
23- کاتوزیان، ناصر، ضمان قهری، ج1، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1386ش
24- کلینی، محمد‌بن‌یعقوب؛ الکافی، ج5 و7 ، چ2، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1363ش
25- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج1، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق
26- محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه ( بخش مدنی)، چ14، بی جا: انتشارات مرکز نشر علوم اسلامی، 1385ش
27- مرعشی، محمدحسن، «دیه و ضرر و زیان ناشی از آن»، مجله قضائی و حقوقی دادگستری، شماره1، 1370ش
28- مرعشی، محمدحسن، دیدگاههای نو درحقوق کیفری اسلام، ج2، چ3، تهران: نشر میزان، 1379ش
29- معین، محمد، فرهنگ فارسی، ج10، تهران: انتشارات سپهر، 1375ش
30- مکارم شیرازی، ناصر، قواعد فقهیه، قم: دار العلم، 1382ش
31- نجفی خوانساری، موسی، منیه الطالب، جلد دوم، انتشارات مرتضوی، نجف ۱۳۵۸ ق
32- نراقی، احمد بن محمد، عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، 1375ش.